Centraal evenementenloket in de startblokken

25
april
2017

Organisatoren van evenementen kunnen voortaan terecht bij een centraal aanspreekpunt in de 'Backoffice toerisme en evenementen' in een lokaal van ART op de Grote Markt. De stad laat ook een digitaal evenementenloket ontwikkelen om de aanvraagprocedure te vereenvoudigen.  

Tienen bruist van de activiteiten. De stad wil de organisatoren ervan beter ondersteunen en stelde daarom vorig jaar een evenementencoördinator aan. Deze week wordt er een tweede stukje in de puzzel toegevoegd door de opening van de 'Backoffice toerisme en evenementen'.

"De gelijkvloerse verdieping van de Erfgoedsite, waar momenteel de Streekshop en het Toeristisch infokantoor gevestigd zijn, wordt gereorganiseerd", licht schepen van toerisme Bernard Vandereyken toe. "Op deze locatie komt een gloednieuw bezoekerscentrum 'Z.O.E.T.', dat o.m. een cafetaria, Streekshop en expertisecentrum zal herbergen. In tussentijd verhuist de backoffice toerisme en evenementen naar een lokaal van de muziekacademie op de Grote Markt. Hier zal je terechtkunnen voor informatie over toeristische projecten en groepsbezoeken, maar ook met al je vragen rond het organiseren van evenementen."

Naast een fysiek aanspreekpunt, laat de stad momenteel ook een digitaal evenementenloket ontwikkelen. "Met dit evenementenloket zal de aanvraagprocedure voor evenementen aanzienlijk vereenvoudigd worden", aldus Bernard Vandereyken. “Waar aanvragen tot op heden via diverse kanalen gebeurden, zal dit nu gecentraliseerd worden. Elke aanvraag wordt automatisch onderworpen aan een risicoscan in het kader van de veiligheid. De betrokken diensten kunnen via het systeem advies uitbrengen. Documenten voor het schepencollege, veiligheidsoverleg en andere interne diensten worden automatisch gegenereerd. Ook de aanvragers kunnen de status van hun dossier op elk moment raadplegen." 

Voor de ontwikkeling van dit systeem is een budget van 36.800 euro vrijgemaakt. De opdracht werd toegewezen aan de firma End2end Solutions uit Gentbrugge. Er wordt gemikt op juni om het systeem uitvoerig te kunnen testen alvorens het publiek operationeel te maken.

Voorlopig is de Backoffice toerisme en evenementen enkel open op afspraak. De praktijk zal uitwijzen of er nood is aan vaste openingsuren. 

Alvast op het programma van Tienen Feest deze zomer:

  • Feest op het Plein met de Romeo’s op 2 juli
  • HAP Foodtruck Festival op 14, 15 en 16 juli
  • Vianderfeesten op 13, 14 en 15 augustus
  • Tienen Zingt en Movies Open Air op 26 en 27 augustus.

Contact